5 kroků k vlastní tvorbě eshopu: Návod pro začátečníky

Řekli jste si: „JDU PODNIKAT" a rozhodli jste se založit si vlastní e-shop?

Začněte krok po kroku.

Dobrý podnikatelský nápad je základ.
Předtím, než se vrhnete na samotnou tvorbu e-shopu, zastavte se.
A začněte s podnikatelským plánem, který vám pomůže zesumarizovat myšlenku, poslouží jako návod a kontrola podnikání.

V začátcích podnikání stačí vypracovat jednoduchý plán. Společně s Googlem a různými návody na internetu se dá celkem pěkně vytvořit vlastní plán i svépomocně. 

 

1. krok: Výběr vhodného jména webové stránky / e-shopu

Název vašeho e-shopu, podnikání, služby nebo produktu by měl být snadno zapamatovatelný, stručný, jasný, výstižný a samozřejmě co nejkratší. Sepište si seznam klíčových slov, které vaše podnikání nejvíce vystihuje, a zeptejte se i nezainteresovaných osob. Tak nejlépe zjistíte, který název bude vhodnější. Pokud nemáte vybudovanou známou značku, je lepší, když název stránky obsahuje klíčové slovo z oblasti vašeho podnikání.

Ověřte si, zda je vaše doména volná na nic.cz.

 

2. krok: Hosting a CMS systém

Webhosting – je „místo", kde budete mít „zaparkovanou" svou doménu a obsah e-shopu / webové stránky. Měli byste pro ni najít vhodné „ubytování". Pokud využijete placené systémy na tvorbu webových stránek jako např. náš ByznysWeb, webhosting máte v ceně, nemusíte se o něj vůbec starat.

V ostatních případech si musíte webhosting koupit. V Čechách jej nabízejí firmy jako Wedos, Czechia nebo Active 24 apod. Webhosting je potřeba napojit na e-shop software.

Samotný e-shop nebo webové stránky můžete vytvořit a kdykoliv aktualizovat v tzv. redakčním systému (z angl. CMS – Content Management System). Celou správu e-shopu máte ve vlastních rukách. Poskytovateli redakčního systému platíte poplatek za využívání redakčního systému a dalších služeb.

Closed Source redakční systém

V tomto případě má přístup ke zdrojovému kódu pouze autor daného řešení. Mezi top 5 nejpoužívanějších uzavřených CMS patří i ByznysWeb.cz s redakčním systémem FLOX. 

Výhody uzavřených systémů

  • Stránka je okamžitě online. Stačí vyplnit registrační formulář a můžete pracovat. Nemusíte mít žádné speciální vědomosti ani umět programovat.
  • Společnosti nabízející CMS systém většinou zabezpečují komplexní služby v oblasti online podnikání. Vaše podnikání na internetu zastřešuje jedna společnost, která vás důvěrně zná.
  • Větší stabilita. Firmy, které vyvíjejí redakční systém, mají vysokou motivaci zůstat na trhu dlouho. Máte větší jistotu, že budou vaším partnerem po celou dobu podnikání.
  • Pravidelné aktualizace. Placený systém odráží světové trendy, měnící se legislativu. Systém se pravidelně aktualizuje, automaticky přibývají nové funkce.
  • Zákaznická podpora je vždy k ruce. Vždy se máte na koho obrátit. Dorozumíte se svým jazykem a odpověď dostanete většinou do 24 hodin.

Nevýhody 

  • Menší možnosti individuální úpravy systému. Vývojáři doplňují nové funkce podle toho, co je užitečné pro většinu uživatelů. Pokud máte příliš složité, specifické požadavky na funkce, ověřte si, zda je možnost je do systému dopracovat.
  • Kompletní správa e-shopu je ve vaší kompetenci. Tvorba obsahu, aktualizace e-shopu je jen na vás. Když nezvládnete psát vlastní texty, chybí vám základní znalosti práce na počítači, je jasné, že budete potřebovat kolegu nebo externí firmu, která vám s tím pomůže.
  • Cena. Platíte za využívání systému a některé nadstandardní funkce si budete muset doplatit.

Open Source redakční systém

Jak již samotný název napovídá, všichni uživatelé vidí zdrojový kód a mají do něj přístup. V praxi to znamená, že kdokoliv se může podílet na tvorbě a vývoji systému. Mezi nejznámější open source CMS patří: Joomla, Drupal, WordPress, Zen Card, Magento ...

Výhody Open Source

  • Základ je zdarma.
  • Pozitivem je možnost využít obrovské množství šablon.
  • Dokážete si (pokud to umíte) upravovat a přizpůsobovat věci podle svých představ.
  • Mezi několika miliony uživatelů se najde poměrně slušné procento těch, kteří aktivně na vývoji open source pracují.

Nevýhody Open Source řešení

  • Poměrne časté bezpečnostní útoky směřující k získání citlivých údajů.
  • Většinou nemají oficiální zákaznickou podporu, pomoc je zapotřebí hledat na fórech, v návodech.
  • Finančně náročnější řešení. Např. v souvislosti s funkcemi, které jsou specifické pro slovenský a český trh jako GDPR, EET modul, místní platební brány, napojení na dopravce... Musíte počítat s výdaji navíc. Za jakékoliv doplňkové služby nebo aktualizace, si většinou připlatíte.

 

Ověřte si svého poskytovatele hostingu. Stabilita serverů je velmi důležitá. Když stránky padají, přicházíte o zákazníky, proto pozor. V současnosti se za nejstabilnější hosting považuje cloud.

 

3. krok: Přitažlivý a responzivní webdesign

3. krok: Přitažlivý a responzivní webdesign

Šablony (templates) se postarají nejen o formu, barevnost a vhodné fonty písma, ale jsou navrženy tak, aby byl váš e-shop responzivní.

To znamená, že se automaticky přizpůsobuje zařízení, na kterém je zobrazen.

Vzhledem k stále rostoucímu počtu mobilních vyhledávání je responzivita nevyhnutelná. Výhodou je, že šablony si dokážete upravit podle sebe. Můžete použít vlastní fotky, vložit vlastní logo, upravit logo, počet sloupců v patičce atd...

Automatické vygenerování šablony ve FLOXu

Nevíte, jakou šablonu vybrat? Jak sladit barvy?
Zkuste speciální funkci – inteligentní hůlku, která vám na jeden klik vygeneruje novou šablonu. Tento prvek oceníte zejména na začátku podnikání.

Postupem času může váš e-shop nebo webová stránka vypadat jako např. weby našich klientů.

V současnosti je trendem tzv. flat design. flat design:

  • Jde o plochý design, který nevyužívá žádné grafické prvky vytvářející 3D efekt. Tedy žádné přehnané stínování, přechody barev, textury.
  • Uživatele nezatěžuje zbytečnými obrazovými efekty, ale směruje jeho pozornost tam, kam chcete.

A výhody? Takové stránky se rychleji načtou a dají se snadněji přizpůsobit mobilním zařízením, na kterých dnes funguje většina z nás.

 

4. krok: Obsah a obsahový marketing

Při tvorbě obsahu e-shopu nebo webové stránky se vždy snažte zákazníkům nejen popsat své produkty a služby, ale zejména nabídnout jejich benefity, ukázat, jaký problém s jejich pomocí dokážete vyřešit. Vy totiž neprodáváte obyčejné spodní prádlo, oblečení nebo doplňky, vy prodáváte možnost dobře vypadat, být spokojen sám se sebou, prodáváte způsob, jak zakrýt nedostatky, zviditelnit přirozenou krásu, nebo možnosti, jak vyniknout v módní šedi.

K tomu potřebujete:

  • Dokonale znát své produkty.
  • A stejně tak svou cílovou skupinu zákazníků.

Obsahový marketing je ideální nástroj na budování vaší značky. Jeho cílem je vzbudit u potenciálních zákazníků touhu po vašich produktech, službě. Šiřte obsah nejen na sociálních sítích, ale i na blogu, přes sekci nejčastějších otázek, v e-booku, přes newsletter nebo nativní kampaň.

 

5. krok: SEO a PPC

Postarejte se o to, aby váš nový e-shop našlo co nejvíc lidí. Začněte úplně od základu a to propagací, která nic nestojí.

SEO

V češtině se používá i název optimalizace pro vyhledávače (z angl. Search Engine Optimization).

SEO přivede na váš web návštěvníky. Odkud? Z vyhledávačů jako je Google, Seznam, Bing, Yahoo apod. Uživatel internetu zadá do vyhledávání tzv. klíčové slovo podle toho, co jej zajímá. Vyhledávač mu zobrazí seznam relevantních webových stránek. Pokud se váš eshop nachází na prvních pozicích, máte vyhráno.

Kvalitní obsah je proto alfa a omega. Můžete zaujmout designem, ale když uživatel nenajde na stránce informace, které hledá, odchází pryč. A to nechcete. Důležité je tvořit originální obsah. Myslete na SEO a klíčová slova, ale ať to má hlavu a patu. Dobrý obsah vyhledávače doslova zhltnou a posunou vaši stránku v přirozených výsledcích vyhledávání na vyšší místa.

Ne vždy je možné získat dostatek zákazníků z neplacených zdrojů. Proto byste měli zvážit využití placené reklamy. V tom případě se výsledek dostaví (většinou) okamžitě.

PPC

PPC je placená reklama (z angl. Pay Per Click), která vyhledá zákazníka a nasměruje na váš produkt nebo služby. 

Reklama se zobrazí jen tomu, kdo má o vaše služby zájem, resp. hledá to, co nabízíte.
Platíte buď za zobrazení reklamy určitému počtu uživatelů nebo za klik na reklamu.

PPC reklama pomůže nastartovat prodej a návštěvnost neznámého e-shopu nebo ji můžete využít v rámci podpory prodeje nového zboží. Nejdůležitější reklamní systém pochází z dílny Google a nazývá se AdWords.
Druhý nejdůležitější systém je eTarget. Reklamu z eTargetu zobrazují například vyhledávače iDNES.cz, Lidovky, Blesk.cz apod.

Pokud vám rozpočet dovolí a chcete mít 100% jistotu, že se vaše podnikání na internetu ubírá tím správným směrem, svěřte se do rukou profíků se zkušenostmi a certifikáty. 

Pokud potřebujete poradit s něčím konkrétním, zkuste se zeptat zkušenějších podnikatelů ve Facebook skupinách. Zkuste na Facebooku vyhledat skupiny jako např.:

... dalších 35 tipů najdete na blogu eVisions

Naši klienti často využívají na své otázky FLOX poradnu na Facebooku. Je specifická v tom, že je určena výhradně pro naše klienty. Sdílíme v ní převážně novinky a aktualizace systému, tipy, co funguje v marketingu, jak se zviditelnit, jak vylepšit e-shop. Ale v první řadě odpovídáme na otázky, které od e-shopařů přijdou.

Tak to vidíte, celý proces tvorby webové stránky nebo e-shopu zvládnete sami, například i z vlastního obýváku. Stačí vám počítač, připojení na internet, základní znalosti s prací na internetu a dobrý podnikatelský nápad.

Pokud nevěříte, otestujte si různé CMS systémy a srovnejte výhody a nevýhody jednotlivých řešení.

Dostali jste chuť testovat hned teď? Začněte se systémem FLOX od ByznysWeb.cz – Zkuste si nás 30 dní zdarma.

Přihlášení

Vyzkoušejte web nebo e-shop zdarma

Close