Jak zvolit správná klíčová slova – Začněte s promakaným seznamem klíčových slov
Jinými slovy, potřebujete zjistit, jak lidé hledají výrobky, služby nebo informace, které nabízíte, usnadnit jim cestu k vám a být tam dřív než konkurence.
Např.:
- titulka: umělecké potřeby, potřeby pro umělce
- podstránka: prodej uměleckých potřeb, levné umělecké potřeby, kreativní potřeby
- podstránka: umělecké potřeby, kreativní potřeby, výtvarné potřeby
- podstránka: potřeby pro umělce, prodej uměleckých potřeb, aranžérské potřeby
Takže, hezky po pořádku:
1. Vytvořte si seznam klíčových slov
2. Najděte klíčová slova pro svůj e-shop nebo web
- vyhledávání související s výrazem
- Google našeptávač
- Ads – Plánovač klíčových slov
- Collabim
- long-tailová klíčová slova
- konkurence
- fóra, diskuse, sociální sítě
- Hledané výrazy v Ads
- Sklik
- Analytics
- z vyhledávání samotných zákazníků
- Search Console
3. Zjistěte kvalitu klíčového slova
4. Naučte se, jak správně napsat, co prodáváte
TIP:
Vytvoření seznamu klíčových slov je proto jedním z prvních a nejdůležitějších kroků v každé optimalizaci pro vyhledávače.
Uvádíte v názvu (h1) na titulní stránce, že prodáváte "Vázy, sklenice, karafy, dózy, tácky..."? CHYBA! Proč? Pojmy jako vázy, sklenice, nábytek, pneumatiky, oblečení, boty... jsou příliš všeobecné. Bude pro vás téměř nemožné dostat se na první pozice ve vyhledávání. Umístit se před konkurenci a být viditelný pro vaše zákazníky.
Kde tedy hledat inspiraci pro klíčová slova?
Pokud jste začínající podnikatel, pomůže vám:
1. Google – použijte selský rozum. Vžijte se do role zákazníka. Jak byste podobný výraz hledali vy? Využijte symboly a slova, které upřesní vaše výsledky vyhledávání. Další tipy a triky přímo od Googlu.
2. Vyhledávání související s výrazem – inspirujte se výrazy, které vám nabízí sám Google – potenciálně hledané výrazy, které můžete použít a souvisí s výrazy, které zadáváte a které vyhledávají další uživatelé. Nachází se hned na konci strany jako nápověda:
3. Google našeptávač – ručně zadejte výrazy do vyhledávání. Google sám dokončí větu na základě objemu vyhledávání, vašich předchozích hledání a dalších kriterií, které by mohly být relevantní pro daný výraz.
4. Ads – Plánovač klíčových slov. Ve free verzi nejsou data úplně relevantní. Objemy vyhledávání jsou velice rozsáhlé a Google vám je upřesní až u placené verze, tedy v případě, že máte aktivní kampaně.
5.Collabim – i ve free verzi vám nabídne kvalitní návrh klíčových slov zdarma:
6. Long-tailová klíčová slova – alternativní zdroje nápadů hledejte v kwfinder.com nebo zkuste keywordtool.io. Pokud byste ale chtěli zjistiti objem vyhledávání, musíte mít placený účet.
7. Sledujte konkurenci – inspirujte se, nekopírujte. Myslete na to, že každý e-shop, byznys a jejich zákazníci jsou jedineční a co funguje u konkurence, nemusí fungovat vám a naopak.
8. Sledujte Fóra, Diskuse, Sociální sítě – jaká slovní spojení a jazyk používá vaše cílová skupina v souvislosti s vašimi výrobky a službami?
9. Pokud již nějakou dobu "fungujete" online, mrkněte do Google Ads kampaní na "Hledané dotazy". V případě, že máte rozběhnuté Ads kampaně ve vyhledávání, stačí se prokliknout přímo do klíčových slov, sekce Vyhledávací dotazy:
10. Sklik – pro české kampaně se bude hodit výpis Vyhledávací dotazy slova – zobrazí se po kliknutí na konkrétní klíčové slovo.
Data získáte i přímo ze statistik – Vyberte typ přehledu "Klíčová slova" – a zaškrtněte "Dotazy":
11. Analytics – Klíčová slova z vyhledávání, které vám přinesla objednávku resp. splnila jeden z vašich cílů. > Akvizice > Zdroj/médium > Klíčové slovo jako primární dimenze:
Pokud chcete jen slova čistě z organického vyhledávání:
Poznámka: Když je vyhledávání zabezpečeno protokolem SSL, klíčové slovo bude mít hodnotu (not provided)
TIP:
Nastavte si vhodný rozsah dat, abyste čerpali informace z co nejrelevantnějšího seznamu slov.
12. Analytics – jaká klíčová slova vyhledávají zákazníci na vašem webu (funguje jen v případě, že máte vyhledávání na webu přístupné). Přihlaste se do Analytics účtu > Chování > Vyhledávání na webu > Hledané dotazy:
13. Google Search console a klíčoá slova - statistiky návštěvnosti z vyhledávání vám pomohou zjistit, na jaké výrazy se vaše stránka nejvíc zobrazuje a na které z nich lidi nejvíc klikají.
Zní to celkem jednoduše, že? Identifikovat výrazy, které lidé hledají (v marketingové komunitě známé i jako "klíčová slova"). Pokud prodáváte např. "umělecké potřeby", logicky by mohli lidi, které chcete oslovit, googlit i výrazy jako "kreativní potřeby", "potřeby pro výtvarníky" , "potřeby pro umělce", "barvy na sklo" ...
Můžete si pomoci Plánovačem klíčových slov, nástrojem od Google Ads nebo českým Collabim-em, případně je zde ještě kwfinder.com. S těmito nástroji máme zkušenosti my v ByznysWebu.
Když nám ale nástroj na generování klíčových slov zobrazí 336 variant, které souvisí s naším původním výrazem, trošku se nám to komplikuje.
Jak rozpoznat kvalitu klíčového slova?
Myslete na několik klíčových faktorů:
1. Kdo jsou vaši budoucí zákazníci a co budou pravděpodobně hledat?
- Co je zajímá? Co vyhledávají online? Jak vyhledají informace?
- Jaké problémy mají?
- Jaký jazyk používají na popsání věcí, které dělají?
- Kde jinde nakupují? (podívejte se na vaši konkurenci)
2. Objem vyhledávání – prvním faktorem, který je potřeba zvážit, je, kolik lidí (pokud nějací) skutečně hledají dané klíčové slovo. Čím více lidí vyhledává klíčové slovo, tím větší je publikum, na které chcete zacílit.
Plánovač klíčových slov vám ukáže přibližné měsíční trendy objemu vyhledávání:
Všeobecná klíčová slova mají přirozeně větší počet vyhledávání, zároveň bude pro vás mnohem náročnější se na ně zviditelnit. Spíš téměř nemožné.
Naopak – „Čím konkrétnější slovíčko lidé hledají, tím jasnější mají představu o tom, co je zajímá a tím kratší cesta pro ně bude mezi vstupní stránkou a nákupním košíkem." Lukáš Pítra
TIP:
Neignorujte klíčová slova s nízkým objemem vyhledávání. Právě ta by mohla být klíčová, pokud splňují všechna vaše kritéria. Když na ně totiž necílí nikdo z vaší konkurence, máte vyhráno.
3. Vyhoďte ne-relevantní dotazy
Zeptejte se sami sebe:
- Je klíčové slovo relevantní pro obsah mé webové stránky?
- Najde zákazník to, co hledá na mých stránkách, když vyhledává pomocí těchto klíčových slov?
- Bude spokojen s tím, co najde?
- Podaří se mi z takových návštěv získat objednávku (nebo splnit jiný cíl webu)?
Jestli je odpověď na všechny tyto otázky „Ano!", pokračujte...
4. Konkurence – zjistěte, jak si stojí vaše vybraná klíčová slova proti konkurenci. Zda nejsou příliš konkurenční a vy máte šanci přeskočit ji ve výsledcích vyhledávání. Zvažte, jak náročné bude uspět v konkurenčním prostředí na dané klíčové slovo. Kolik úsilí tomu budete muset věnovat (čas, finance) a jaký bude výsledek.
Znovu můžete použít uvedené nástroje: Google Ads, Collabim nebo kw.finder.
Ads
Collabim
*Když kliknete na uvedenou pozici v Collabimu – červený rámeček, systém vás přesměruje na konkrétní výsledky vyhledávání v Google, kde přesně uvidíte, kdo z konkurence, resp. jaké stránky se nacházejí před vámi. A naopak uvidíte, koho se vám povedlo předběhnout.
* V Collabimu v menu Konkurence - Klíčová slova konkurence se nachází seznam klíčových slov a srovnání pozic ve výsledcích vyhledávání. Můžete srovnat 5 konkurentů. Po stisknutí jména konkurenta můžete seřadit pozice a zjistit tak na jakých pozicích jsou lépe než vy. Zajímavý je zde též filtr podle štítků, který spřehlední práci s daty při větším počtu klíčových slov.
Příklad:
Zdroj: Collabim.cz - nejpoužívanější SEO nástroj v ČR
Kwfinder.com
Pokud je konkurence příliš velká a vy nejste 10 let na internetu, tak raději zkuste pohlídat jiná klíčová slova. Chcete prodávat, ne? Na to není důležité mít vysokou návštěvnost, ale vysokou míru konverze = zákazník u vás najde přesně to, co potřebuje. Pokud je to tak, zvyšujete šanci, že nebude hledat dál.
Příklad z praxe 1:
Pokud na titulní stránce v názvu H1 vítáte své zákazníky, bez použití klíčových slov, nebo uvádíte v názvu, že „Prodáváme vázy, sklenice, karafy, dózy, tácy..." děláte CHYBU!
Proč? Pojmy jako vázy, sklenice, ... jsou všeobecné a nerelevantní, těžko se přes ně dostanete na přední místa v Google. Uvádějte raději delší slovní „long-tailová" spojení např. „křišťálové vázy Bohemia".
Jak správně napsat, co prodáváte?
Jak správně napsat, co prodáváte?
Vypište si slovní spojení:
- Křišťálové vázy, křišťálové sklenice, skleněné karafy, křišťálové dózy, skleněné tácy.
- Křišťálové karafy, sady sklenic, whisky set, svatební skleničky.
- Jubilejní sklenice, vysoký smalt bílý, smalt červený, křišťálové svícny, stojany na ubrousky.
- Firemní logo na skle, gravírování jména.
Najděte ve svém seznamu klíčových slov logiku, rozdělte si je do skupin, vyhoďte duplicity, zapojte víceslovná spojení nebo fráze.
Klíčové slovo + značka např. Křišťálové vázy Bohemia
Klíčové slovo + model např. Sada pohárů na víno prestige S036
Klíčové slovo + vlastnost např. Broušené vázy z křišťálového olovnatého skla
Klíčové slovo + způsob využití např. Jutová taška na ledové víno, Ručně vyráběné sklenice na šampanské
Klíčové slovo + objem např. Ručně vyrobená karafa – 2 litry
Klíčové slovo + počet kusů např. Džbánový set ze skla, 7 ks
Klíčové slovo + pro koho např. Sklenice na stužkovací večírek pro studenty
Klíčové slovo + město např. Sklenice na stužkovací večírek Brno, Křišťálové vázy Brno
atd...
Pozor:
Příklady jsou šité na míru pro křišťálové vázy, křišťálové sklenice, skleněné karafy.
Váš e-shop nebo prezentační webová stránka bude mít pravděpodobně úplně jiné schéma vlastností, např. pokud jdete kupovat pneumatiky, hledáte podle parametrů šířka, profil, průměr pneumatiky, zda jsou letní nebo celoroční, na zimu... Nebojte se jít do hloubky a pátrejte, podle čeho vaši klienti hledají právě ten váš produkt nebo službu.
Příklad z praxe 2:
Pokud je vaše služba lokální, připisujte do klíčových slov i město. Je to velmi důležité!
Když provozujete pneuservis v Praze, je nutné všude uvádět pojmy jako "pneu praha", „pneuservis praha", „pneumatiky praha", „výměna pneu praha" a jiné pojmy, které mohou zadat vaši klienti do Googlu.
Pokud jste masér z Ostravy, uvádějte například pojmy: „masáže ostrava", „masáž ostrava", „baňkování ostrava", „thajská masáž ostrava", „lymfodrenážní masáž ostrava", „sportovní masáž ostrava" a podobně.
Příklad z praxe 3:
Spousta klientů si myslí, že stačí vyplnit klíčová slova přes „Vlastnosti stránek" a na titulní stránce v textu např. umístí jen projev ředitele a všeobecný obsah – „Naše nabídka produktů je široká a bohatá, my jsme ta správná firma! Jsme mladá a dynamická firma." Toto je ale CHYBA – nejdůležitější optimalizace je – OPTIMALIZACE OBSAHU, tedy uvádění pojmů, které vyhledávají návštěvníci ve vyhledávačích i v obsahu webových stránek nebo internetových obchodů.
Jak může takový seznam klíčových slov vypadat v praxi? Doporučujeme přečíst celý článek od Marka Prokopa. Detailně v něm popisuje, jak se taková klasifikační analýza klíčových slov dělá.
Určitě si jej umíte v jednodušší formě vytvořit i vy sami v tabulkách excelu.
Seznam klíčových slov využijete i:
- Při vytváření struktury menu a struktury stránek. I pokročilí e-shopaři si dokážou podle nové analýzy klíčových slov upravit původní strukturu webu.
- Na optimalizování textů v obsahu stránek, titulky <title>, H1 a H2 nadpisů, při popisech v produktových textech, i do samotných názvů produktů. Doporučujeme použít i při popiscích k obrázkům.
- PPC – při určování klíčových slov v placených kampaních v Sklik a Ads.
- Linkbuilding – při strategii budování zpětných odkazů. Linkbuilding musí být realizován správně. T.j. link na váš web by měl mít nastaven index, follow a klíčová slova, resp. fráze by měly být v tzv. anchor textu.
Existuje XY guru analyzátorů, blogerů, e-booků a návodů, jak udělat kvalitní analýzu klíčových slov. Každému vyhovuje jiný postup. Hledejte, testujte, analyzujte. Podívejte se pod pokličku, tam kde se vaší konkurenci nechce.
Pokud jste v časové tísni, využijte rady odborníků. Správně zvolená klíčová slova a počáteční investice vás dokážou raketově vystřelit před vaši konkurenci. Výhodu získáte i z dlouhodobého hlediska, SEO a kvalitní analýza klíčových slov není placená reklama, která má svůj začátek a konec.
Zdroje:
http://www.lukaspitra.cz/co-chtit-od-analyzy-klicovych-slov/
http://vyhledavace.info/clanky/246/klasifikacni-analyza-klicovych-slov
https://moz.com/learn/seo/anchor-text