Co je Google Search Console a jak ji využiju pro svůj web
Google Search Console (bývalé Google Webmaster tools) je bezplatná služba od Googlu – nástroj, který komplexně odpoví na vaše otázky, jak vyhledávač Google „vidí" obsah vaší stránky. Poskytuje hlášení o chybách, které vám pomohou vysvětlit jakékoliv problémy, na které Google narazí při procházení vašich stránek.
Je to sice analytický nástroj, ale využít jej dokáže opravdu každý e-shopař – i začátečník.
Během pár kliknutí vám ukáže, jak Google:
- prohlíží vaši stránku (a zda vůbec),
- kolik stránek reálně indexuje,
- počet jejich zobrazení a z toho prokliků na váš web (nejvíce za posledních max. 90 dní),
- upozorní na chyby nebo nedostatky webu,
- chybné a duplicitní značky <description> a <title> (popisky, titulky stránek),
- umožní vám rychleji zaindexovat nové stránky nebo stránky, které prošly změnou,
- ukáže vám, přes jaké obrázky a klíčová slova se proklikli návštěvníci na váš web atd. ...
Nemusíte se zaregistrovat v službě Search Console (dále SC), aby vaše stránky byly zahrnuty do výsledků vyhledávání Google. Ale doporučujeme si vytvořit účet a webové stránky nebo e-shop ověřit. Nejdůležitější upozornění vám budou chodit automaticky na e-mail. Ale i tak se do SC alespoň jednou měsíčně přihlaste a sledujte svá data.
Proč používat Search Console? → Možnosti využití:
1. Ujistíte se, že Google dokáže získat přístup k vašemu obsahu – podívejte se na sekci Index Google > Stav indexu nebo Indexové prohlížení > Statistiky prohlížení:
V základním přehledu dat se zobrazuje pouze údaj o celkovém počtu indexovaných stránek. V rozšířeném zobrazení se zobrazují další data.
Např. Seznam webových adres, ke kterým se Google nemůže dostat, protože byly zablokovány v souboru robots.txt.
* Pokud došlo k náhlému poklesu počtu indexovaných stránek – křivka na grafu prudce klesá, může to znamenat, že je váš server nefunkční nebo přetížený, nebo že má Google s přístupem k vašemu obsahu problémy.
TIP → počet zaindexovaných stránek menší než počet produktů? Nemusí to být nevyhnutelně chyba. Je to způsobeno tím, že ten samý produkt můžete mít přiřazen do více kategorií a do indexace se dostane jen jednou.
Pozor! Zkontrolujte, zda z každé kategorie jsou nějaké produkty zaindexovány. Velmi komplikovaná struktura menu může způsobit, že vyhledávače i přes soubor sitemap.xml mají potíže s danou stránkou a neumějí k ní přistupovat.
2. Simulujete procházení a vykreslení URL adres webu stejným způsobem, jako když stránkou prochází Google – funkce Načíst jako Google = Fetch as Google. oužitím funkce se dozvíte, zda má Googlebot ke stránce přístup, jak ji vidí a zda nejsou nějaké zdroje stránky, jako např. obrázky, blokovány.
V tabulce (v případě chyb načtení) po kliku na požadavek uvidíte vysvětlení konkrétní chyby a další kroky k jejímu odstranění.
3. Aktualizujete obsah stránek funkcí Fetch as Google. Pokud jste na některé stránce svého webu nedávno dělali změny nebo jste na svůj web přidali novou stránku, můžete Google pomocí tohoto nástroje požádat, aby ji znovu indexoval.
*Můžete vykonat maximálně 500 načtení týdně.
Tip → Jak rychle vyhledávač stránku reindexuje, když na ní uděláte změnu?
Rychlost indexace závisí na více faktorech, např. i domain authority – „oblíbenosti" stránky, jak často aktualizujete obsah, jaká je struktura stránek... Přesná odpověď tedy neexistuje. V SC ale můžete vidět, kdy Googlebot navštívil stránku naposledy, v sekci Statistiky procházení. Myší stačí namířit na poslední bod v grafu, kde se zobrazí údaj s datem:
Při použití funkce Fetch as Google dochází k rychlejší indexaci, i do 24 hodin.
U nás systém automaticky obnovuje data, která jsou generována do sitemapy (bližší info v bodě č. 8) přibližně 1x za týden.
4. Udržujete své stránky s minimálním přerušením vyhledávání. Sledujete a řešíte problémy se škodlivým softwarem nebo spamem, aby vaše stránky zůstaly čisté – sekce Chyby indexového prohlížení.
Nemusíte jít daleko. Na sekci se prokliknete přímo z kontrolního panelu:
Využijte graf, např. pokud se stane, že váš poskytovatel webových stránek bude mít nečekaný výpadek z důvodu přetížení databází.
5. Chcete vědět, jaká klíčová slova nebo obrázky způsobily, že se vaše stránka zobrazila ve výsledcích vyhledávání? A přes která slova a obrázky se zákazníci prokliknou k vám na web? – sekce Analýza vyhledávání (Poptávky z textových výsledků nebo obrázků):
Obsahuje jen část klíčových slov, přes které se zákazník proklikl na váš web. Výsledky nezahrnují velmi ojedinělé dotazy. (Nejsou zahrnuty z důvodu ochrany soukromí uživatelů, kteří je zadali.)
Doporučujeme proto vyzkoušet srovnat typ výsledků z vyhledávání, přes které se proklikli vaši návštěvníci na web – web versus obrázky. Pokud provozujete e-shop, obrázky budou tvořit významnou část z přirozeného vyhledávání.
*Naučte se, jak optimalizovat obrázky na svém webu, díky čemuž si zlepšíte pozice ve výsledcích vyhledávání (téměř) zdarma.
6. Které stránky odkazují na váš web? – sekce Odkazy na vaše stránky:
*Max. 1 000 domén s největším počtem odkazů na váš web.
7. Najdete chybové a neexistující stránky se stavovým kódem 404:
Stránka neexistuje: 404. Zobrazí se např., když jste odstranili ze svého webu neaktuální stránku nebo vymazali produkt, který je vyprodaný. Google nadále indexuje takovou URL a zobrazuje ji ve výsledcích vyhledávání. Pokud se zákazník na URL proklikne, na vašem webu se zobrazí chybová hláška 404. Všechny stránky, které takto odkazují na váš web a jsou nedostupné, uvidíte v Search Console v sekci Chyby indexového prohlížení:
*Doporučujeme 404 stránky přesměrovat na aktuální stránky přímo v administraci FLOXE podle návodu Přesměrování URL.
IDEÁLNÍ PŘÍPAD
Doporučujeme i po vyprodání nechat produkt zobrazen bez možnosti koupi s informací, že prodej byl ukončen. Zákazníkovi možná dáte informaci, kterou hledá (např. katalogový list, manuál) a zároveň máte prostor nabídnout mu alternativní zboží. Takto postupují i velké eshopy typu Alza nebo Alibaba. |
Tip → Pokud jste si jisti, že jste problém se 404 stránkami již vyřešili a informace, kterou vidíte v SC, je neaktuální, nebojte se dané stránky OZNAČIT JAKO OPRAVENÉ. Když Googlebot na chybu narazí i při následujícím procházení, adresa URL se v seznamu znovu objeví.
8. Dokážete přidat soubor sitemap.xml, který vám FLOX generuje automaticky – sekce Počet souborů Sitemap.
Soubory Sitemap jsou soubory, které poskytují vyhledávačům webu důležité informace o tom, jak je vaše stránka organizována a jaký typ obsahu je k dispozici – tzv. strom nebo struktura stránek. FLOX tento soubor generuje automaticky a zároveň dynamicky doplňuje/odstraňuje stránky, které se na webu nacházejí. Doporučujeme také návod Jak přidat sitemap do Search Console.
9. Objevíte duplicitní metaznačky <Title> a <Description>:
Tip na závěr → Pokud byste chtěli vědět více o novinkách ve vyhledávání, jaké změny se udály za poslední měsíce, Google tým má k dispozici Pomocníka – stránku s názvem What´s new in Search? (Co je nového ve vyhledávání). Jediná nevýhoda pro nás je ta, že stránka je prozatím dostupná pouze v angličtině :(.